نوع مقاله : مروری

نویسنده

دانشگاه تبریز

10.22092/lmj.2024.364138.347

چکیده

سوالی که برای بسیاری از دانشجویان کشاورزی به ویژه علوم خاک از دیر باز مطرح بوده و هست، این است که اساسا چرا باید ریاضی خواند؟ در علوم خاک به چه میزان مهارت ریاضی احتیاج است و دانشجوی این رشته چقدر باید ریاضی بداند؟ آیا در علوم خاک از مشتق، انتگرال و یا معادلات دیفرانسیل استفاده خواهم کرد؟ یکی از دلایلی که ممکن است برخی از دانشجویان توجه کافی به ریاضیات نداشته باشند این است که آنها ارتباط آن را با علم خاک درک نمی کنند. در این مقاله سعی شده است با ارایه چندین مثال کاربردی در گرایش‌های مختلف علوم خاک از جمله فیزیک خاک، بیولوژی خاک، شیمی و حاصلخیزی خاک تا حد امکان نشان داده شود که در علوم خاک شناخت و کاربرد روابط ریاضی جهت تلفیق اطلاعات و نتیجه گیری کمی، دقیق و بهینه ضرورت دارد. به عنوان مثال نشان داده می‌شود که از معادلات دیفرانسیل در مطالعه حرکت آب و انرژی تا محاسبه پاسخ گیاه زراعی به کود مصرفی در قانون بازده نزولی میچرلیخ استفاده می‌شود. همچنین از معادله درجه دوم برای محاسبه مقدار کود مصرفی برای کسب بیشینه عملکرد گیاه زراعی و بیشینه سود اقتصادی در حاصلخیزی خاک استفاده می‌شود. نمونه مسائل ارائه شده در مقاله حاضر می‌تواند مورد استفاده مدرسان محترم دروس ریاضی در دانشکده کشاورزی به ویژه گروه علوم خاک واقع شود. ارائه مسائل کاربردی دیگری از این دست توسط این استادان در طی تدریس دروس ریاضی به تقویت انگیزه دانشجویان علوم خاک جهت یادگیری بهتر ریاضیات منجر شده و خودبه‌خود پاسخ مستدلی به چرایی مطالعه ریاضی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Importance of Soil Science Students Knowledge of Math Applications and Significance in Different Subfields of the Soil Science

چکیده [English]

Many agriculture students, particularly those studying soil science, question the importance of studying mathematics. How much mathematics is needed in soil science and how much mathematics should a student of this discipline know? Will I use derivative, integral or differential equations in soil science? One reason why some students may not pay enough attention to mathematics is because they do not understand its relevance to soil science. This paper explores the necessity of mathematical knowledge in soil science by presenting practical examples from different fields, including soil physics, biology, chemistry, and fertility. Examples range from using differential equations to study water and energy transport to calculating the maximum crop yield and economic profit using quadratic equations. Such examples can be used by mathematics lecturers in the Faculty of Agriculture, particularly the Department of Soil Science, to motivate students to better understand the relevance of mathematics. Providing compelling reasons for studying mathematics will strengthen students' motivation to learn it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Equation
  • Mitscherlich
  • Mathematical knowledge
  • Soil Science
  • Solute transport